Maite Salord

Escriptora

Carretera ME-1: Preguntes i respostes

 

Amb la voluntat que els ciutadans tenguin la màxima informació sobre les obres que s’iniciaran a la ME-1 en els pròxims mesos, volem, amb aquest escrit, donar resposta als dubtes que es plantegen al voltant d’aquesta actuació.

Per què es van paralitzar les obres a la ME-1 entre Maó i Alaior?

En primer lloc, perquè era un compromís electoral dels partits que actualment governen el Consell Insular de Menorca, amb la voluntat de reconduir el projecte partint de tres premisses bàsiques: sostenibilitat ambiental (no consumir més territori de l’estrictament necessari), sostenibilitat econòmica (cenyir-nos al pressupost) i seguretat (prioritària).

Tanmateix, encara que haguéssim volgut continuar les obres iniciades, hauria estat impossible per culpa de les deficiències del projecte i la problemàtica que envoltava l’execució de l’obra. Recordem que, segons les previsions del PP, aquest tram, el juliol del 2015 havia d’estar executat en un 90 %; però la realitat és que el vam trobar just en un 20 %, amb un sobrecost  reconegut, tot i que no aprovat, per obra executada i no prevista, de 190.901 € (irregularitat, entre moltes altres, denunciada per la Sindicatura de Comptes fa pocs dies) i una demanda milionària de la UTE per mancances en el projecte.

Què s’ha fet, des de llavors, per reconduir el projecte entre Alaior i Maó?

Des del primer minut, reconduir el projecte de la carretera general ha estat una prioritat de l’equip de govern i, per això, s’han anat seguint tots els tràmits necessaris sense cessar ni un moment. Per reconduir el projecte Maó-Alaior, el primer que vam fer, segons marca la llei,  va ser rescindir el contracte d’execució, cosa que es va aconseguir sense haver de pagar indemnitzacions (febrer 2016), un procediment complex des del punt de vista jurídic. Després, hem revisat i aprovat el projecte de l’enllaç d’entrada a Alaior (en el qual sempre hi ha hagut consens) i, en aquests moments, ja hem iniciat el procediment d’adjudicació de les obres, que podrien començar abans de l’estiu. Finalment, estam aclarint dubtes tècnics en relació amb l’enllaç de l’Argentina perquè, segons els informes, estaria dins una zona inundable, a la vegada que es revisa la resta del projecte. L’objectiu és que, un cop s’hagi construït l’enllaç d’entrada a Alaior, es continuï amb la resta de tram fins acabar-lo.

Per què es comencen les obres del tram Ciutadella-Ferreries abans de les del tram Maó-Alaior?

Perquè, com ja hem explicat, reconduir el projecte Alaior-Maó ha estat molt més complex que revisar el projecte que hi havia del tram Ciutadella-Ferreries. En aquests moments, ja s’ha adjudicat l’execució de l’obra, que començarà (si els recursos interposats per un particular no reïxen) en poques setmanes. Val a dir, tanmateix, que les obres dels dos trams s’iniciaran amb poques setmanes de diferència.

Per què es comencen les obres just a l’inici de l’estiu?

Perquè, a la vista de la durada de les obres, és inevitable que no coincideixin, en algun moment, amb aquests mesos de màxima afluència de visitants i, sobretot, perquè la planificació que s’ha fet d’ambdues obres preveu que es començarà pels vorals i que, en cap cas, s’actuarà damunt la calçada, per la qual cosa les obres no influiran en el trànsit de la carretera.

I què passarà amb el tram central, entre Ferreries i Alaior?

L’objectiu és que, durant aquest mandat, s’executin les obres de Ciutadella-Ferreries i Alaior-Maó, i que es deixarà aprovat el projecte Ferreries- Alaior.

Per acabar, volem expressar la voluntat de l’equip de govern del Consell Insular de Menorca d’anar informant, puntualment, de com es van desenvolupant les obres de millora de la ME-1, un projecte que, en pocs mesos, començarà a fer-se realitat.

(ARTICLE PUBLICAT AL DIARI MENORCA)

9 comentaris a “Carretera ME-1: Preguntes i respostes”

  1. Nom Necessari Escrit el 27 març 2017 a les 19:35

    Sí. Pel que dius, Maite, ja veig que del tram Maó a Alaior una prioritat ha estat, la
    “sostenibilitat ambiental (no consumir més territori de l’estrictament necessari)”.

    El que passa és que masses vegades, justament, són les zones públiques i de gaudi de la ciutadania les més sotmeses a aquesta “sostenibilitat” i a aquest estalvi d’accions que a mitjà i curt termini ben segur podrien repercutir en un benefici per molts, o per a tots.
    El mateix deu passar, m’imagin, amb el sospirat manteniment del Camí de Cavalls i de molts camins rurals: no fer camí (nou camí, nou tram de camí) per no consumir territori?. Vaja, “bona excusa té es malalt”.
    .
    …I de Ciutadella no en vull rallar, perquè, sincerament, sento vergonya aliena (o t’ho dic en castellà, “vergüenza ajena” ). I em sap greu.

  2. Nom Necessari Escrit el 31 març 2017 a les 20:14

    Ja m’imaginava que no hi hauria contesta.
    Una altre llàstima. Són moltes llàstimes.
    Què hi farem !

  3. Maite Salord Escrit el 02 abr. 2017 a les 19:01

    No t’he contestat perquè no m’has demanat res en concret. Entenc que has expressat una opinió i, de fet, t’he de confessar que no vaig acabar d’entendre què vols dir exactament amb el tema del Camí de Cavalls, perquè hi ha pressupost per fer el manteniment i s’estan començant a preparar els projectes d’intervenció més immediats.
    D’altra banda, veuràs que, tot allò que no puc fer de manera ràpida amb el mòbil, ho deix pel cap de setmana perquè no tenc temps, la majoria de dies, ni d’engegar l’ordinador quan arrib a casa. Però bé, supòs que açò també sonarà a excusa…

  4. Nom Necessari Escrit el 05 abr. 2017 a les 17:21

    La pregunta que he fet porta fins i tot el corresponent interrogant
    : …no fer per no consumir territori ?
    Iamb el Camí de Cavalls igual. Saps, Maite d la idea, la bona idea de fer “caminets” alternatius i de recolzament al Camí de Cavalls, i al respecte seria una altre pregunta: es ferà?

  5. Maite Salord Escrit el 05 abr. 2017 a les 18:43

    No fer per no consumir? No és açò i l’exemple més clar és la carretera: es fa una millora que implica consumir més territori però només l’estrictament necessari.
    L’inventari de camins públic no es farà: es fa.

  6. Nom Necessari Escrit el 05 abr. 2017 a les 20:13

    Ui, no vull ser cansat i es veu que ho som. Entenc el que dius. I ben segur, si veig que a qui no s’entén és a mi, em dec haver explicat malament; per açò hi torn.
    De la carretera (la única per als ciutadellencs) que crec necessitam ben ample i ben gran -és una opinió- es fa només el que considerau estrictament necessari? D’acord, ho haurem d’assumir així idò, fer el mínim encara que aquest mínim no sigui el que més agradi i beneficiï a la majoria. Què hi farem, ja ho he dit.
    Quan he xerrat del Camí de Cavalls per res em referia a cap inventari de camins, crec que el CC ja hi deu estar ben inventariat. Al que em referia, ho pot entendre qui ho vol entendre, és al fer alternatives a molts trams quasi intransitables en aquest Camí C; aquestes alternatives, camí paral•lel, ja el fem moltes vegades encara que il•legalment.
    Era açò només que demanava, a veure si es legalitzaran aquests trams lògics i transitables (de Turqueta as Talaier, per exemple, o de Son Olivaret a Son Morro sense anar més enfora. Perquè hem d’anar damunt sa roca viva i a molts trams sense cap tipus de pla que mínimament es pugui dir camí? …i exemples n’hi hauria a cents en el perímetre del CC de Menorca.
    I dius, Maite d’estar inventariant ? idò jo me permet dir que açò és poc, està ben fet, clar que sí, però no ens dona res un inventari que pot ser paper banyat. Ah, i l’anomenat Camí de’n Matas o Camí de Litoral que trob que també és públic, aquest camí sí seria una realitat també si s’hi treballés i es mantingués, i “ells”, amb aquest camí, sembla que no en van tenir gaires de miraments i inventaris, però com diem en castellà: “el uno por el otro…”
    “L’Inventari de camins es fa”, em dius. Molt bé, com supòs també entrarà en l’inventari el tram polèmic de Camí den Kane, …molt bé, però que no quedem amb l’Inventari i amb els camins igualment tancats.

    hahaaa, ja havia avisat que jo era un poc cansat. perdó.

    .

  7. Nom Necessari Escrit el 06 abr. 2017 a les 21:12

    Veig difícil debatre res aquí, ja sé que estàs molt ocupada, Maite, i que ben segur t’gradaria dur aquest teu bloc d’una altre manera amb més atenció de la teva part. Què hi farem.
    Ahir, quan em vas respondre i jo et vaig contestar el meu parer, veig que les meves paraules resten en el “pendent de moderació”. Què hi farem.
    Ho som repetitiu, eh, amb aquest dixós “què hi farem”, repetitiu a més de cansat, ufff, som un “esperit de contradicció”, sempre crític amb els qui comanden/comandau, però al manco, com repetitiu que som sé dir altre vegada, perdó.

  8. Maite Salord Escrit el 08 abr. 2017 a les 9:56

    Em sap greu perquè vaig escriure un comentari molt ràpid i potser no em vaig explicar bé. Tema carretera: en aquest cas, el projecte que s’executarà no és molt diferent de l’avanç que havia deixat el PP perquè la Comissió Balear de Medi Ambient ja li havia passat el ribot, aplicant la llei. El canvi, però, és substancial: es treu una rotonda a doble nivell i se substitueix per una alternativa que, amb manco impacte i consum de territori, soluciona l’enllaç. Tu dius que, segons la teva opinió, necessitam una carretera ampla i gran. Jo també faig la carretera cada dia i crec que amb el carril d’acceleració que es farà a la Naveta des Tudons (anant de Ciutadella a Ferreries) i ampliant les voreres de la carretera dos metres (que poden donar cabuda a vehicles que vagin a poc a poc), les coses milloraran molt. No ens enganyem: són 45 km que, del dia que trobes tots els impediments al dia que va millor, no hi ha ni 10′ de diferència.
    Pel que fa a l’Inventari de camins públic, és l’eina necessària per plantejar les alternatives al Camí de Cavalls i per començar a obrir aquells que estiguin tancats. La feina que feim va en aquest sentit i, tot i que entenc la impaciència, no la puc acceptar perquè l’administració ha de funcionar amb rigor. L’exemple seria el Camí d’en Kane: per ràbia que faci, el Consell no pot entrar en una propietat privada sense haver fet el procés administratiu i judicial corresponent. I em sap greu que açò es confongui, moltes vegades, amb inactivitat.
    Ja ho veus, els dissabtes estic més inspirada… 🙂

  9. Nom Necessari Escrit el 08 abr. 2017 a les 18:24

    D’acord, entesos.
    Només una petita puntualització al tema carretera general:
    Encara que és ver que moltes vegades pot venir tan sols de 5 o 10 minutets, aquest no és el problema ni aquest hauria d’esser el motiu o l’excusa per fer menys o per fer una reforma-ampliació que ens resulti efectiva i suficient només a curt termini si seguim creixent al ritme que estam. Dic açò perquè ben segur el principal problema que s’hauria d’enfocar per la millora de la General hauria d’esser el procurar evitar el màxim d’accidents (accidents potser dels que no pensen en que arribarien només 5 minutets més tard).
    I ja sé que Menorca és una Illa petita, de dimensions petites i que no hem de menester cap infraestructura faraònica, però pensem també que la Mobilitat ens n’és una necessitat quotidiana que no podem menysprear.
    .
    I en quan a camins públics o que es poden fer públics (expropiar per interès general) no només s’hauria d’intentar actuar on es reclama l’obertura de noves barreres tancades i paredades, el que creiem alguns s’hauria de fer és actuar quan aquestes es tanquen il·legalment, quan es van paredant barreres històriques de camins nostrats, que casos d’aquests en coneixem uns quants i n’estam veien dia rere dia.
    .
    Uffff, deia una petita puntualització i ja m’he tornat enrotllar amb el tema dels camins. I és que el fet que ens tanquin Menorca als menorquins m’inquieta.

Adreça per fer retroenllaços | RSS dels comentaris

Escriu un comentari