Maite Salord

Escriptora

Tertúlia

Els tertulians, a l’hora en punt, entren, un darrere l’altre, perfectament abillats per a l’ocasió, dins el plató. Les càmeres, els enfoquen; els llums, els il·luminen; el públic, els segueix amb la mirada. La tertulia.jpgpresentadora agafa el micròfon i dóna el tret de sortida. Al principi, res destacable. Tothom segueix el guió establert. Comentari de temes menors que susciten poca controvèrsia. L’ambient és relaxat. El temps, però, va passant i cal fer una pausa per a la publicitat.

En el descans, anades i vingudes al lavabo, un mínim ressopó, un cafè o un glop d’aigua, comentari de les diverses opinions sobre els temes que s’han de tractar més tard… Res nou. Fins que es reprèn l’espectacle. Llavors, en un in crescendo lent però imparable, els tertulians entren en una espiral d’insults i insinuacions malèvoles que el presentador intenta controlar com pot: centrem-nos en el tema, moderem el llenguatge, respectem els torns de paraula… Tothom, però, sembla anar per lliure. Fins i tot, hi ha amenaces d’abandonar el plató (no seria la primera vegada que passa) i d’acabar davant d’un jutge.

A fora, la nit més tancada. Els carrers regalimen humitat. No hi ha una ànima. La presentadora ha deixat continuar l’espectacle fins a la matinada. Fins que els tertulians han acabat de discutir els temes que havien posat damunt la taula. El plató, llavors, queda buit. L’Ajuntament resta silenciós i buit després d’hores de buidor i espectacle. Fins al mes vinent.

15 comentaris a “Tertúlia”

  1. Nom Necessari Escrit el 14 nov. 2009 a les 22:03

    Així comença?
    .
    què interessant!

  2. Àlmax Escrit el 15 nov. 2009 a les 21:19

    A algunes cadenes aquest tipus de programes sembla que els dona bons resultats d’audiència.
    A algunes persones, a vegades ens agafen ganes de canviar de canal per no veure-ho. Tanmateix, renunciar a la política, apagar la tele perquè tinguem la temptació de pensar que tots són el mateix, tampoc no és la solució…

  3. Maite Salord Escrit el 15 nov. 2009 a les 21:27

    No, Àlmax, no és la solució, però n’hi hauria d’haver alguna. El ple va acabar prop de les dues de la matinada (i havia començat a les 20,00h) i, el més greu de tot, per tractar temes que es podrien haver discutit amb més agilitat i sense arribar als insults. No sé on acabarem. I em preocupa. Molt.

  4. Àlmax Escrit el 15 nov. 2009 a les 21:48

    Estic totalment d’acord en que és preocupant, i en que hi hauria d’haver qualque solució. Però no se me’n ocorre cap que no passi per una actuació responsable per part de tothom. Però dur cap al terreny de la responsabilitat a aquells que es comporten com autèntics “hooligans” ho veig directament impossible. Tampoc té sentit allargar les sessions de manera interminable si no és per un assumpte realment important (i per tant, de manera excepcional). Forçar l’espectacle de manera gratuïta, i més quan es tracta d’un espectacle d’un nivell tan baix com per incloure desqualificació en tost de discussió tampoc té sentit.
    També és preocupant que aquesta manera de fer tengui els seus seguidors.
    Si se m’ocorre qualque cosa t’ho faré saber sense dubtar.
    Salut i ànims, que anar de “juerga” fins a les dues de la matinada entre setmana el cos no ho aguanta gaire estona!

  5. Quico Escrit el 16 nov. 2009 a les 19:22

    Política: Conjunt de teories sobre el govern de la societat i d’activitats pràctiques relacionades amb la gestió dels afers públics.

    Espectacle: Allò que s’ofereix a la vista o a la contemplació intel·lectual, especialment com una cosa notable, digna d’atenció.

    Solució: Més política i menys espectacle.

  6. Maite Salord Escrit el 16 nov. 2009 a les 20:14

    Espectacle 2 : funció, representació oferta al públic. I, sí, absolutament d´acord: més política i prou d´espectacle.

  7. Makelele Escrit el 17 nov. 2009 a les 19:08

    Tampoc n’hi ha per tant! Per un dia al mes que pencau… El que passa és que abans, amb l’anterior llei de bases de règim local, la cosa funcionava un poquet millor; la política era més participativa i les comissions informatives que se celebraven cada setmana eren un fòrum veritablement de debat i d’informació i no pas amb el que s’han convertit: un tràmit de pas administratiu… Pedagogia democràtica va mancada per ambdues parts: oposició i equip de govern… El que no hem de pedre de vista és el llistó del cinisme.

  8. Falciot Escrit el 19 nov. 2009 a les 19:27

    Algú em podria explicar què dimonis ha passat amb les senyores que brodaven en un lloc on, dies abans, la regidora de torn hi va anar a demanar si es trobaven bé allà i ara sense cap tipus de negociació, segurament perquè ara fan nosa o xerren massa, aquesta mateixa regidora les acusa d’utilitzar unes instal•lacions públiques sense pagar cap quota i de manera subtil els va posant traves per veure si deixen el lloc lliure?

  9. Maite Salord Escrit el 19 nov. 2009 a les 22:56

    M’agradaria, Falciot, que diguessis quina regidora, com i quan ha acusat aquestes brodadores “d’utilitzar unes instal·lacions públiques sense pagar cap quota”. Perquè jo mateixa vaig cercar el lloc on ara van i els vaig anar a demanar si estaven bé. La resta del teu comentari és una mentida en tota regla. Hauries de tenir el coratge (per no dir una altra cosa) de rallar clar. Però, en fi, de mabrets de bloc amagats darrere pseudònim, hi començ a tenir experiència. Bona nit!

  10. Xandall Escrit el 20 nov. 2009 a les 8:52

    Com podeu tenir els sants bemolls d’anar acusant a la gent sempre d’amagat? perquè no doneu la cara?, perquè no parleu clar? aneu sempre en clau insinuant i en pla condemnatori. “una regidora” “algú em podria explicar?”..? tan difícil és dir: “Maite, em podries aclarir el que va passar amb la senyora tal el dia tal?”. Crec que na Maite ha donat prou vegades explicacions a n’aquest bloc i mai s’ha amagat de fer-ho. És una regidora que no només et reb a l’ajuntament i et soluciona les coses (en puc donar fe) sinó que a més ha de justificar temes de feina a les tantes de la nit pel seu bloc. I això darrer sí què no hi entra en el sou de regidor!

  11. Quico Escrit el 20 nov. 2009 a les 9:44

    Habemus nou president!

    Van Rompuy, un més a sa llarga llista d’unitats de gestió, que cobreixen sa nostra societat. Diuen que és discret i conciliador, també diuen que és democristià…

    No trobeu que tenim massa “presi”? Van Rompuy, Marc Pons, Jose Luis Rodriguez Zapatero, Francesc Antich, “na Carbonero”, Andreu Cornellana (es de sa comunitat), etc.

    Ara he obert uns quants diaris (en teoria no sensacionalistes) i tots donen preferència a ses llàgrimes i abraçades dels mariners, després ens queixem que hi ha esceptisicme europeu!

    Que tingueu un bon dia i un bon cap de setmana!

  12. Drogo Escrit el 20 nov. 2009 a les 10:48

    Jo també en puc donar fe, d’açò que dius, Xandall. Jo feia temps que no anava a les oficines públiques de la plaça des Born tan tranquil com ara. Llàstima que a la Plaça de la Biosfera molts no vagin tant per feina…

  13. Falciot Escrit el 25 nov. 2009 a les 18:39

    Sí, és ben cert, la millor defensa és un bon atac. Aquesta tàctica, però, no sempre funciona i s’ha de vigilar…
    Mai m’he sentit un mabret de bloc (pots repassar les meves anteriors intervencions), però recorda que blocs com el teu funcionen amb més del 80% de les entrades sota pseudònim. En canvi els contrasentits i les injustícies em regiren els budells.
    Com admirador teu, Maite, la veritat és que em vaig sentir força decebut quan una de les senyores de la “camilla” em contava les coses que havien passat els darrers dies. Tampoc no m’acabava de quadrar perquè sabia que tu els havies cercat aquell lloc nou i així ho vaig dir al comentari. Però pots estar segura que hi va haver gent () que parlava en nom d’algun dirigent de l’Ajuntament que va prohibir pujar més cadires; que allà es feia molta renou i molestaven i també van comentar el tema d’anar allà sense pagar, cosa que va molestar a les usuàries i evidentment es van sentir tractades injustament després del rendivú de dies abans. Si tu dius que no vas ser tu, jo et crec. Disculpa si et vaig atacar injustament però tot apuntava cap a tu, i en un moment de decepció de vegades deim coses que no voldríem haver dit. Sé que ja has parlat amb les senyores, ets molt ràpida, eh? Però, sinó vas ser tu, tal vegada seria interessant saber qui era que et volia fer el llit?

  14. Maite Salord Escrit el 25 nov. 2009 a les 19:12

    Falciot, sempre vaig de cara i m’agrada que m’hi venguin. No tenc cap problema a passar comptes de les meves actuacions. Ja ho he dit en prou ocasions: don les explicacions que crec oportunes i, si m’he equivocat, no em fa res haver-ho d’admetre. Em molesten molt, però, (ja em perdonaràs) els comentaris que diuen i no diuen: la regidora de qui rallaves era jo i a qui acusaves era a jo i, per tant, haver-ho dit clarament.
    En aquest cas concret que vas plantejar, la meva actuació personal crec que ha estat la correcta. Molt abans del teu comentari, ja sabia del malestar que hi havia però, personalment, no hi vaig poder anar a resoldre’l abans perquè els dos darrers dimarts vaig tenir reunions a partir de les 16,00h. Vaig fer, això sí, altres gestions fins que, ahir, efectivament, hi vaig anar i el tema va quedar aclarit. No crec, d’altra banda, que ningú em volgués fer el llit: segurament és tot més senzill i es redueix a la dificultat que sempre provoquen els canvis.
    Quan vulguis que et doni cap altra explicació, no dubtis a demanar-me-la. Abans d’atacar, però, concedeix-me la gràcia de la paraula. Mira si hauria estat fàcil fer-me la pregunta directament: Maite, és cert que has dit això?, etc, etc.

  15. Falciot Escrit el 26 nov. 2009 a les 7:59

    Prenc nota, i així ho faré a partir d’ara.

Adreça per fer retroenllaços | RSS dels comentaris

Escriu un comentari