
Els partits que governen l’Ajuntament de Ciutadella (PSOE, PSM Més per Menorca i Ciutadella Endavant) ho fan en virtut del sistema polític espanyol de majories, açò és que no governa la llista més votada sinó aquella que suma més suports a través d’un acord entre diferents partits polítics. Així, tenen la legitimitat absoluta per governar. Els polítics que diguin el contrari menteixen i només cerquen de confondre la gent de bona fe. Per tant, l’equip de govern de Ciutadella també té la legitimitat per convertir la Plaça des Born en un espai per a la gent i no per als cotxes: perquè ho duien als seus programes electorals i perquè la majoria dels ciutadans els van votar. Fins aquí les obvietats, necessàries per desgràcia. Entrem ara en el contenciós que un grup d’empresaris va posar per impedir-ho, i que el jutjat ha estimat parcialment, tot i que l’Ajuntament ja ha anunciat que recorrerà la sentència.
Des del primer moment en què es van treure els cotxes de la plaça, un grup d’empresaris ja va manifestar el seu desacord amb la mesura perquè consideraven que anava en contra dels seus interessos econòmics. Alguns ho van fer amb insults i llançament d’objectes a la corporació municipal durant els actes del 9 de juliol. Després, es va constituir el col·lectiu anomenat Ciutadella Viva (no l’he sabut trobar al registre d’entitats legalment constituïdes de les Illes Balears), que reclama informes tècnics, apel·la al consens i posa de manifest la seva immensa preocupació pel patrimoni de la ciutat, cortines de fum que només cerquen d’endarrerir un projecte que, en contra del que ha passat a altres zones de Ciutadella i a la resta del món quan es guanya espai per als vianants, creuen que els arruïnarà. Tot plegat faria riure si no fos que la decisió de vint-i-dues persones pot condicionar la voluntat de la majoria de ciutadellencs.
L’Ajuntament signarà un conveni amb el Col·legi d’Arquitectes de Menorca per dur a terme el concurs d’idees que ha de definir com serà l’espai. Veurem com acaba el recurs per impedir haver de tornar a omplir la plaça de cotxes. I, mentrestant, dia 12 de juny, a les 19:30 h, els que volem un Born per a les persones donarem la cara sense cap problema. Sense necessitat de noms grandiloqüents ni amagats darrere noms d’empreses i asteriscs a la demanda judicial. Com deien els tronats del Duo Sacapuntas que sortien a l’Un, dos, tres dels anys vuitanta, i que van fer famosa la cantarella Veintidós, veintidós, veintidós!: ¿cómo estaba la plaza?… abarrotá! De persones, evidentment.
(Article publicat al diari Menorca de dia 7 de juny de 2026)

